top of page
תמונת שער למאמר צרה יותר.jpg

"השטחת העקומה" 

עקומת תאונות-הדרכים בתקופת ה"קורונה"

רקע

משנות ה-70 המאוחרות קיימת מגמת ירידה במספר ההרוגים ותאונות-הדרכים בישראל  שהתמתנה בשנים האחרונות, יחד עם זאת המגמה הכללית של הירידה במספר הנפגעים נותרה. ירידה יוחסה לשינויי חקיקה בתקנות (חיוב חגורת הבטיחות בתחילה מלפנים ולאחר מכן במושבים האחוריים)  והן במערכות הבטיחות המתקדמות שהתפתחו (כמו מערכת ה-ABS).

גרף סך תאונות דרכים בישראל רב שנתי.jpg

לראשונה מקום המדינה, במשך חמישה שבועות, בחודשים מרץ-אפריל, אזרחי ישראל היו תחת הגבלות תנועה והסגר לאור מגפת וירוס covid-19 הידוע בשם וירוס "קורונה" וכל זאת לטובת מניעת התפרצות הנגיף כשהמשימה היא "השטחת עקומת הנדבקים".

במהלך ההגבלות אזרחים רבים נכנסו למעגל האבטלה, חברות ועסקים רבים נותרו סגורים, כך גם מוסדות החינוך, תאטראות ועוד... כבישי הארץ היו דלילים בתנועת כלי רכב, והרשויות אף האיצו את עבודות הפיתוח/שיקום בדרכים וקטעי כבישים נסגרו לתנועה לטובת העניין.

האם בעקבות ההגבלות הרבות שהוטלו והסגר הארוך שפקד את ישראל הושפעה עקומת ההרוגים בתאונות-דרכים בתקופה זו? האם אירעו פחות תאונות-דרכים? הציפייה המתבקשת מההגבלות שניתנו על המשק ואזרחי ישראל, היא שתחול ירידה במספר תאונות הדרכים בהשוואה לתקופות מקבילות בשנים קודמות וכך גם במספר הנפגעים.

ההגבלות והשפעתן על תאונות-הדרכים בישראל

ההגבלות החלו ב- 15 במרץ 2020 בהפסקת המסגרות החינוכיות ויומיים לאחר מכן הוטלו הגבלות נוספות על הציבור ביציאה למקומות ציבוריים (מסעדות וכו'). בתקופת חגי ניסן ויום העצמאות הוטלו הגבלות עוצר תנועה בכל הארץ. רק ב- 4 במאי 2020 החלו הקלות משמעותיות ולאחר שבוע ימים רוב המשק חזר לפעילות כמעט מלאה.

לצורך השוואה במאמר נתייחס לשנים האחרונות 2020-2017 בתקופות המקבילות של חודשים ינואר-אפריל כאשר נתוני אפריל בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טרם התקבלו בצורה מלאה (למעט הרוגים)   אבל כבר עכשיו מנתוני חודש מרץ ונתוני ההרוגים באפריל ניתן להסיק מסקנות ונתונים.

מגמת הירידה במספר הנפגעים נשמרה בשנת 2020 וכבר בחודשים ינואר ופברואר טרם החלת הסגר, חלה ירידה של כ-24% בסך ההרוגים למול ממוצע שנתי בשנים קודמות, כך גם בפצועים קשה- ירידה של 37% ובנפגעים קל 30% (למול ממוצע שנים 2019-2017).

נפגעים בחודשים ינואר פברואר תמונה.jpg

בחודשי ההסגר, מרץ ואפריל, חלה ירידה חדה יותר במספר תאונות-הדרכים והנפגעים. ירידה של כ-18.31% בסך ההרוגים למול ממוצע שנתי בשנים קודמות, כך גם בפצועים קשה- ירידה של 50% ונפגעים קל של 62% (למול ממוצע שנים 2019-2017).

נפגעים בחודשים מרץ אפריל תמונה.jpg

מגמת הירידה בתקופה זו הייתה תלולה מאוד, למעט מספר ההרוגים שמצופה היה שהירידה תהיה מותאמת באחוזים ליתר המדדים. גם בחודש אפריל שברובו היו הגבלות ועוצר תנועה מוחלט (פסח, יום העצמאות) אחוז הירידה למול תקופות מקבילות עמד על 19% בלבד, וזאת לעומת ירידה של 62% במספר הפצועים קשה ו- כמעט 70% במספר הנפגעים קל. בתקופת ההגבלות חלה ירידה ממוצעת של 52% בסך תאונות-הדרכים במדינת ישראל.

אחוז השינוי במספר תאונות הדרכים.jpg

הפחתה דרסטית בתאונות אך לא בהרוגים

בבחינת הסיבה לאי הירידה במספר ההרוגים ביחס להיקף תנועת כלי הרכב בתקופת ההגבלות למול יתר המדדים, נמצא כי בתקופה זו שני נתונים נמצאו במגמת עלייה, האחד "התנגשויות רכבים צד-בצד וחזיתיות", עלייה של 41% יותר מממוצע שנים קודמות, כאשר בחודשים ינואר-פברואר טרום ההגבלות הייתה ירידה בנתון זה של 26%-. הנתון השני, "ירידה מהכביש או עלייה על מדרכה" בו חלה עלייה של 75% במספר התאונות. ביתר המדדים של מאפייני סוגי התאונות נמצאו ירידות המתאימות למדדים הכלליים.

מאפייני סוגי תאונות-דרכים אלו מתאימים לתאונות מסוג "אובדן שליטה" ו"נהיגה במהירות מופרזת/שאינה תואמת לתנאי הדרך", ומעידים על כך שהתנועה הדלילה בכבישים גרמה לחלק מהנהגים להסיר את המגבלות העצמיות על מהירות הנסיעה ולנהוג בחוסר זהירות ובפזיזות, כמו כן הירידה באכיפה בדרכים לאור ניתוב משימות לאכיפת מגבלות התנועה בערים ככל הנראה תרמו גם הם לנתון זה.

גרף סוגי תאונות דרכים.jpg

ומה קורה בארה"ב לדוגמה...

בהשוואה למצב בארה"ב בו נחקר הנושא על ידי קיה ווילסון במאמרה מיום 4/9/2020 (STREETSBLOG https://usa.streetsblog.org/2020/04/09/covid-19-cuts-car-crashes-but-what-about-crash-rates/ ).

בארה"ב נמצא כי היקף הנסועה (השימוש בדרכים) ירד דרמטית במהלך תקופת ההסגר של התפרצות וירוס הקורונה אפילו בערים עמוסות תנועה כמו ניו-יורק היו כבישים רבים ריקים לחלוטין מרכבים במשך שבועות שלמים. מממצאי הסקר נמצא כי אמנם חלה ירידה במספר תאונות הדרכים אך במספר תאונות ההתנגשות ישנה עלייה מדאיגה, לדוגמה באוסטין מרץ אשתקד התרחשו 450 תאונות התנגשות שהותירו 99 פצועים שאחד מהם היה הולך רגל ולעומת זאת בחודש מרץ של תקופת ההסגר אירעו 381 תאונות התנגשות בלבד שגרמו ל -111 פציעות והפעם עם שלושה הולכי רגל. 

גם במקומות כמו קליפורניה שם דווח על צניחה של 50% בהרוגים כתוצאה מתאונות-דרכים הנתון לא תאם את הנתונים של ירידה של יותר מ-60% מהיקף התנועה הכולל.

במדינת מסצ'וסטס נמצא כי בתקופת הקורונה עלה הסיכוי של כל אזרח למות מתאונת-דרכים מ- 0.45 אחוזים ל – 1.05 אחוזים בתקופת הקורונה.

במינסוטה אירעו 24 תאונות קטלניות בתקופת הסגר שכתוצאה מהן נהרגו 28 אנשים בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד היו 12 תאונות-דרכים קטלניות עם 13 הרוגים. עלייה של כ-100%.

עובדות מעלות את החשש שבתקופת הסגר כאשר הכבישים ריקים, נהגים רבים נוהגים בצורה פזיזה יותר ושיעור ההרוגים בתקופה זו גבוהה יותר בהרבה מקומות ממה שהיא אמורה להיות.... בהתאם לירידה הדרמטית בהיקף התנועה בכבישים.

סיכום

בתקופת ההגבלות בחודשים מרץ-אפריל המשיכה מגמת הירידה בתאונות הדרכים והנפגעים למול שנים מקבילות וניצלו חייהם של רבים בקטל בכבישים, הגם שמספר ההרוגים בתקופה זו אינו נמצא בהלימה לירידה במספר התאונות הכללי והנפגעים האחרים. 
הגם שנתוני ההרוגים היו במגמת ירידה בתקופה זו, בעוד שהממוצע השנתי של אחוז ההרוגים מסך הנפגעים עמד על 1.4% בתקופת ההסגר נתון זה זינק ל- 3.45%, כך שהסיכוי להיהרג בכבישים גדל ב- 146%.

בימים שלאחר הסרת ההגבלות וחזרה לשגרה, בתחילת חודש מאי, כאשר אירעו מספר תאונות- דרכים קטלניות גרר הדבר "הד תקשורתי" – אך אם נניח ל"הד התקשורתי" בעניין, נמצא כי נכון ל- 27/5 נהרגו בכבישי הארץ 21 אנשים- ירידה של 24% למול תקופות מקבילות, וירידה של 8% למול אשתקד. נתונים אלו לא מצביעים על מגמה שלילית כלשהי של הסרת ההגבלות על נתוני תאונות-הדרכים.

נתון מעודד נוסף הוא שמתחילת שנת 2020 לא נהרג אף רוכב/נוסע אופניים לעומת 6 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד- נתון שיש לשמרו ומצביע על עלייה במודעות של הנהגים לבטיחות רוכבי האופניים, שיפור תשתיות (שבילי אופניים) בערים ומודעות גבוהה יותר לסכנות כלי זה, ובוודאי גם להגבלות בתנועה הייתה תרומה גבוהה לעניין שכן בתקופת הסגר נמנעה תנועת אופניים בכבישים הראשיים וגם הגבלות יציאה מהבית לתחום ה-100 מטרים.

"סעו לאט – תגיעו בטוח"

שרון אלקיים

יועץ ומומחה לשחזור תאונות-דרכים

כל הזכויות שמורות ©

* נתונים- אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והרלב"ד.

* נתוני מאי חלקיים ואינם סופיים.

* טל"ח.

* נתוני מאי נכונים ל-27/5/20

bottom of page